tiistai 30. joulukuuta 2008

Ammatillisen opettajan yhteisö ja verkosto-osaaminen, kirjallisuuteen perehtyminen (3A)

Pienryhmämme perehtyi seuraavaan kirjallisuuteen:

Alasoini, T. et al. 2006. Tuntosarvia ja tulkkeja.

Oppimisverkostot työelämän kehittämistoiminnan uutena muotona. Raportteja 50. Tykes.

Helakorpi, S. 2005. Kohti verkostoituvaa ja verkottuvaa koulutusta. HAMK.

Hirvonen, M. & Raudasoja, A. Ammatillisen erityisopettajan asiantuntijuus. In: Jääskeläinen, M., Laukia, J., Luukkainen, O., Mutka, U., Remes, P. (toim.) 2000. Ammattikasvatuksen soihdunkantoa. 2000. PS-kustannus.

Peisa, S. Kohti ammattikorkeakoulumaista opiskelua: aihekokonaisuusajattelusta kehittämisprojekteihin. In: Jääskeläinen, M., Laukia, J., Luukkainen, O., Mutka, U., Remes, P. (toim.) 2000. Ammattikasvatuksen soihdunkantoa. 2000. PS-kustannus.

Kotila, H. & Mäki, K. Kontekstinsa vanki vai vaikuttaja – opettajana ammattikorkeakoulun työkulttuurissa. In: Kotila, H. (toim.) 2006 Opettajana ammattikorkeakoulussa. Edita.
Auvinen, P. Yhteistyö saa ihmeitä aikaan. In: Kotila, H. (toim.) 2006 Opettajana ammattikorkeakoulussa. Edita.

Tynjälä, P. et al. Verkostoissa oppiminen. In: Eteläpelto, A., Collin, K., Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY.

Palonen, T. et al. Asiantuntijuuden verkostot. In: Eteläpelto, A., Collin, K., Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY.

Otimme ensimmäiseksi käsittelyyn Tuomo Alasoinin, Satu-Mari Korhosen, Maarit Lahtosen, Elise Ramstadin, Nuppu Rouhiaisen ja Kimmo Suomisen toimittaman kirjan Tuntosarvia ja tulkkeja. Oppimisverkostot työelämän kehittämistoiminnan uutena muotona (2006). Kyseessä on katsaus Työelämän kehittämisohjelman (Tykes) uuteen projektimuotoon, työelämän oppimisverkostoihin. Monitieteisellä kirjalla on 28 taustaltaan erilaista kirjoittajaa, ja artikkelit ovat lähestymistavoiltaan hyvin erilaisia, kuten ovat myös artikkeleissa kuvatut oppimisverkostotkin. Pienryhmämme mielestä mielenkiintoiseksi teoksen tekee kaksi seikkaa. Ensiksi: kuvauksen kohteena ovat työelämän, ei oppilaitoksen oppimisverkostot, jotka toimivat työpaikkojen, tutkijoiden, kehittäjien ja muiden toimijoiden yhteisinä temmellyskenttinä. Ne pyrkivät vastaamaan työelämän monimuotoisiin haasteisiin laajan yhteistyön avulla. Varsin mielenkiintoinen lähtökohta siis! Toiseksi: teoksen 11 artikkelia on ryhmitelty todella osuvasti. Kolme ensimmäistä artikkelia käsittelevät oppimisverkostojen edellytyksiä. Seuraavat kolme artikkelia esittelevät oppimisverkostojen toimintatapoja ja lopuissa viidessä artikkelissa kuvataan oppimisverkostojen kehittämiskohteita. Sovellamme tätä jaottelua myös muun kirjallisuuden ryhmittelyyn. Teoksen artikkeleissa kuvataan seikkaperäisesti teorioita, menettelytapoja ja välineitä verkostohankkeiden synnyttämiseen ja ohjaamiseen. Varsinkin Raimo Hyötyläisen esittelemä kehitysagenda sekä Kiisa Hulkon, Anna Ylikorkalan, Anu Hakosen, Johanna Maaniemen ja Christina Sweinsin kuvaama palkitsemisen osallistava kehittämistapa vaikuttavat varsin hyödyllisiltä ja soveltamiskelpoisilta malleilta.

Oppimisverkostojen edellytyksiä

Kohti verkostoituvaa ja verkottuvaa koulutusta

Seppo Helakorpi käsittelee monipuolisesti teoksessaan Kohti verkostoituvaa ja verkottuvaa koulutusta (2005) verkostoihin ja verkostoitumiseen liittyviä asioita. Kirjassa esitellään laajasti (mutta varsin pintapuolisesti) eri verkostoteorioita ja –malleja. Pienryhmämme mielestä antoisin sisältö liittyi yksilön verkostokyvykkyyden pohdintaan, jota voimme hyödyntää myös opettajan roolin kehittämiseen.

Hänen mukaansa uutena oppimisympäristöstä nousevana haasteena niin opettajan kuin opiskelijan taidoille on siis verkosto-osaaminen, jossa heiltä edellytetään kokonaan uutta kulttuuriosaamista, systeemiajattelua, tulevaisuusajattelua, arvojen hallintaa sekä kommunikointitaitoja, jotka laajenevat perinteisestä kirjallisesta ilmaisusta enemmän kuvalliseen ja sähköiseen viestintään sekä sen järjestelmien joustavaan hallintaan. Kyseessä on melkoisen kova vaatimuslista! Tällaisella koululla on siis jatkuva yhteistyö niin koulun sisällä kuin myös sen ulkopuolella. Verkosto-osaaminen olisi siis näin ollen kaiken toiminnan lähtökohta.

Kaikkia edellä kuvattuja opettajuuden teemoja yhdistää yhteistyötaitojen tarve. Helakorpi näkee, että tulevaisuuden koulussa opettaja toimii yhteistyössä oppilaiden, opettajatiimin ja ulkoisten kumppaneiden kanssa. Intensiivisessä vuorovaikutuksessa on mahdollista ylittää kunkin yksilön osaamisen rajoja ja muodostaa sosiokulttuurinen järjestelmä, jolla on tiedon- ja osaamisalueiden rajoja ylittävää asiantuntijuutta. Kohtaamistaidot ovat erityisen tärkeitä ja haasteellisia myös koulun verkosto- ja verkkomaailmassa.

Ammatillisen erityisopettajan asiantuntijuus

Maija Hirvonen ja Anu Raudasoja käsittelevät artikkelissaan ammatillisen erityisopettajan asiantuntijuutta. Heidän mukaansa ammatillisen koulutuksen muutos on muuttanut myös erityisopetustyöhön kohdistuvia vaatimuksia. Ammatillisen koulutuksen merkitys on muuttunut, sillä ilman muodollista koulutusta on entistä vaikeampi päästä työelämään. Muutoksen myötä ammatilliselle koulutukselle on asetettu aiempaa laajempia tehtäviä. Kun ennen ammattikoulussa opetettiin opiskelijoita käytännönläheisesti ammattiin ja työhön, nykypäivän koulussa tärkeäksi tavoitteeksi asetetaan myös opiskelijan sitouttaminen yhteiskuntaan ja hänen elämänhallinnan taitojensa lisääminen. Koulutus ei ole pelkästään ammattiin kasvattamista, vaan sen tehtäviin kuuluu opiskelijan yhteiskunnallisen osallisuuden lisääminen kiinnittämällä nuori peruskoulun jälkeen toisen asteen opintoihin. Trendi merkitsee sitä, että erityisen tuen ja ohjauksen tarve on ammatillisessa koulutuksessa kasvanut.

Kirjoittajien mukaan erityisopetus on saanut nykyisin monia uusia toteutusmuotoja, joista keskeisimpiä ovat integrointi, osa-aikainen erityisopetus, samanaikaisopetus ja konsultaatio. Ammatillisen erityisopettajan on tärkeä tuntea oppilaitoksen tuki- ja ohjauspalvelut. Häneltä edellytetään laaja-alaista asiantuntijuutta ja kykyä tehdä työtä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Verkostoituminen ja palvelujen kehittäminen koulutuksen nivelvaiheissa ja työllistymisen edistämiseksi ehkäisevät ennalta opintojen keskeyttämistä ja tukevat työllistymistä. Erilaisissa verkostoissa työskentely vahvistaa ja lisää myös opettajan laaja-alaista osaamista ja tukee siten opettajan ammatillista kasvua. Toimintaympäristöjen kehittämiseen opettaja tarvitsee vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteita muiden oppilaitosten, viranomaisten sekä paikallisen ja alueellisen työelämän kanssa. Pienryhmämme totesi, että kirjoittavat tarjoavat suurin piirtein saamaa lääkettä kuin Pekka Helakorpi edellä. Kansalliset ja kansainväliset verkostot sekä tutkimus- ja kehittämistyö tukevat omalta osaltaan toimintaympäristöjen kehittämistä. Oppilaitoksissa näihin mahdollisuuksiin on tartuttava aktiivisesti ja mahdollistettava henkilöstön osallistuminen verkottumiseen.

Kontekstinsa vanki vai vaikuttaja – opettajana ammattikorkeakoulun työkulttuurissa

Hannu Kotila ja Kimmo Mäki pohtivat artikkelissaan ammattikorkeakoulun opettajuuden haasteita opettajayhteisön näkökulmasta. He tarkoittavat opettajayhteisöllä sitä organisatorista kokonaisuutta, josta ammattikorkeakoulun yksittäinen yksikkö koostuu. Opettajuuden haasteellisimmat rajapinnat suuntautuvat toisaalta työelämään ja toisaalta toisiin yksiköihin, toisiin koulutusohjelmiin ja toisiin koulutusaloihin saman ammattikorkeakoulun sisällä ja ammattikorkeakoulujen välillä.

Kotila ja Mäki kuvaavat osuvasti ammattikorkeakouluopettajan roolikehityksen keskeistä elementtiä eli muutosta. Perinteisten osaamisvaatimusten rinnalle on noussut työyhteisöllinen osaaminen. Luokkahuone on vaihtumassa yritysympäristöissä tapahtuvaan kokemukselliseen ja tutkivaan oppimiseen yhdessä opiskelijoiden ja työelämäkumppaneiden kanssa. Kotila ja Mäki lanseeraavat mielenkiintoisen käsitteen: monialaiset ammattikorkeakoulut luovat mosaiikkimaisen organisaatiokulttuuripohjan. Kirjoittajien mielestä pirstaloitunut ja kerroksinen työnkuva ja toimintakonteksti ovat suurin haaste ammattikorkeakoulun opettajalle, hänen sitoutumiselleen ja kollegiaaliselle yhteisöllisyydelle. Tämän artikkelin kohdalla pienryhmä esitti kysymyksen, ilmentääkö tämän tyyppinen jäsentely ja selittäminen sitä, että nykyinen lyhytjänteinen yritysmaailmassa vallalla oleva suunnittelu- ja toimintakulttuuri on leviämässä myös opetusmaailmaan.

Yhteistyö saa ihmeitä aikaan

Pekka Auvinen käsittelee artikkelissaan opettajien osaamiseen kohdistuvia muutosvaatimuksia ja opettajien roolia teorian ja käytännön yhdistäjänä. Hänen keskeinen havaintonsa on, että opiskelijan rooli suhteessa opettajaan on muuttumassa entistä tasavertaisemmaksi yhteistyökumppanuudeksi. Se pätee erityisesti aikuiskoulutukseen, jonka osuus ammattikorkeakoulun toiminnassa on voimakkaasti kasvanut. Opettajan työn erityinen haaste ja pysyvä perusta ovat kyky toisten ihmisten aitoon kohtaamiseen ja ymmärtämiseen. Kohtaaminen liittyy vuorovaikutukseen opiskelijoiden, opettajakollegojen, työelämän edustajien ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Pienryhmämme mielestä tämä on toki tärkeä asia, mutta vähintään yhtä tärkeäksi koimme artikkelissa mainitun kaksoisorientaation. Sen mukaan opettajalta vaaditaan aikaisempaa vankempaa teoreettista hallintaa ja oman ammattialan käytännön työelämän omakohtaista tuntemista. Auvinen lainaakin osuvasti, että ilman tällaista kaksoisorientaatiota opettajan on hyvin vaikea rakentaa sellaisia oppimisympäristöjä tai –tilanteita, joissa suuresta informaatiomäärästä jalostuu tiedon yhdistelyn ja käytön kautta syvällistä osaamista.

Oppimisverkostojen toimintatapoja

Verkostoissa oppiminen

Päivi Tynjälä, Merja Ikonen-Varila, Liisa Myyry ja Tuija Hytönen paaluttavat artikkelissaan, että organisaatioiden menestyksen ja oppimisen kannalta yksi keskeinen tekijä on niiden kyky verkostoitua ja hyödyntää verkostoissa tapahtuvaa tiedon ja osaamisen vaihtoa ja jakamista. He toteavat tarkastelussaan mielenkiintoisesti, että verkostoa voidaan pitää toisaalta oppimisen foorumina esimerkiksi yksilöille tai organisaatioille tai itse oppijana, jolloin voidaan ajatella, että verkosto kokonaisuutena kehittää toimintaansa ja tuottaa jotakin uutta. Kun oppimisesta puhutaan verkostojen yhteydessä, voidaan siten erottaa toisaalta verkostossa oppiminen ja toisaalta verkoston oppiminen eli oppiminen verkostona. Verkostossa voivat oppia työssä oppimisen periaatteiden mukaisesti yksilöt, ryhmät ja organisaatiot, mutta tällöin ei ole kuitenkaan vielä kyse verkoston oppimisesta. Kun puhutaan verkoston oppimisesta, verkosto kokonaisuutena analysoi ja kehittää omaa toimintaansa. Tällainen jaottelu ei ollut tullut pienryhmämme mieleen aikaisemmin.

Kirjoittajat kuvaavat artikkelissaan mielenkiintoisia verkosto- ja verkostoitumisesimerkkejä. Esitellyssä liiketoimintaverkostossa osallistujayritysten välille saatiin aikaan uudenlaisia toimintaprosesseja ja kommunikaatio tehostui, minkä johdosta kustannukset pienenivät ja yritysten liikevaihto kasvoi. Kirjoittajien mielestä on monitahoinen kysymys, missä määrin verkosto voi tuottaa oppimista. Verkostotoiminnan kaikki tasot (yksilöt, ryhmät ja organisaatiot) vaikuttavat oppimiseen. Erityisen merkittävänä kirjoittajat pitävät koko työorganisaatiota, koska myös yksilöiden oppimisen edellytykset määräytyvät viime kädessä organisaatioissa. Verkostotoiminnalla voidaan saada aikaan sekä sosiaalisia että rakenteellisia vaikutuksia.

Pienryhmämme piti artikkelin erityisenä ansiona sitä, että kirjoittajat pohtivat myös mahdollisia verkostoitumiseen liittyviä kielteisiä kokemuksia. Tällaisia vaikutuksia voidaan kuitenkin pitää kokemuksellisen oppimisen näkökulmasta eteenpäin vievinä, koska uutta luovan oppimisen ehtona on usein jonkinlainen ristiriita, jännittyneisyys tai epätietoisuus siitä, mitä oikeastaan pitäisi kehittää. Kehittämistyön osaamiseen kuuluu se, että osallistujien epävarmuus kestetään ja kehittämiseen varataan riittävästi aikaa. Kirjoittajien näkemyksen mukaan teoria lähikehityksen vyöhykkeellä toimimisesta vaikuttaa toimivalta myös verkosto-oppimisen näkökulmasta. Tähän teoriaan pienryhmä haluaakin perehtyä syvällisemmin.

Oppimisverkostojen kehittämiskohteita

Kohti ammattikorkeakoulumaista opiskelua: aihekokonaisuusajattelusta kehittämisprojekteihin

Seppo Peisa tarkastelee artikkelissaan yhtä ammatillisen opetuksen ja opiskelun kehittämisprosessia, joka on syntynyt jo 1980-luvun lopulla ja vaikuttaa edelleen. Keskeistä suuntauksessa on se, että oppimista suunnataan tietoisesti käytäntöön ja pidetään käytäntöä muuttavana toimintana.

Peisa esittelee eri kehittämistyön vaiheissa muodostettuja käsitys- ja toimintamalleja, joita on testattu Helian ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Ensimmäisessä syklissä 1980-luvun lopulla toteutettiin laaja ja pitkäkestoinen kehittämishanke, joka keräsi ideansa toiminnanteoreettisesta oppimistoiminnan käsityksestä, kognitiivisesta didaktiikasta sekä työelämän aikuiskoulutuksen kouluttajakoulutuksesta saaduista kokemuksista. Idea laajeni simuloitujen oppimisympäristöjen ratkaisuksi eli harjoitusyritysten toimintamalleiksi. Kolmannen kehittämissyklin vaiheessa pyrittiin edellisten ideoiden ja kokemusten pohjalta luomaan toimintamalleja ammattikorkeakouluopiskelun ja työelämän lähentämiseksi keskenään. Tämän uuden projektiopiskelun muodon työnimenä käytetään vaihtoehtoyrityksen metodia. Mallin idea on tuottaa realistisia ratkaisuja olemassa olevan yrityksen kehittämiseksi.

Kokeilujen tuloksena on saatu lisääntyvää ymmärrystä ja vakaampaa edistymistä ainakin siinä, että opiskelu ja oppiminen on ymmärretty opiskelijoiden toiminnaksi, jonka tärkein liikkeellepaneva voima ovat erilaiset käytännön toiminnasta johtuvat oppimistehtävät. Tosin opetuksen kehittämistyö on kohdannut myös vastoinkäymisiä. Kysymys on oppilaitoksien opetussuunnitelmista ja opintojen järjestämisen systematiikasta yleensä. Uudenlaisia kokeiluja on hidastanut ammattikorkeakoulun opetussuunnitelma, josta tuli viime vaiheessa merkittävä este hankkeiden jatkamiselle. Peisa toteaakin artikkelinsa lopussa, että mikäli tähän ei onnistuta luomaan ratkaisuja, jää suuri osa opetuksen kehittämistyöstä näennäiseksi eli toimii kokeiluissa, mutta ei enää sen jälkeen.

Asiantuntijuuden verkostot

Tuire Palonen, Erno Lehtinen ja Hans Gruber pohtivat artikkelissaan kahta asiaa: 1) työelämän asiantuntijuutta analysoimalla yksilöiden taitoja ja tietoja ja 2) työyhteisöihin sosiaalistumista. He tuovat esiin sen, että asiantuntemus ei ole vain yksilön taito vaan myös sosiaalinen prosessi tai mekanismi, jossa omaksutaan erilaisia käyttäytymismalleja, arvoja ja normeja. Silti vain harvoin samaan tutkimukseen on onnistuttu yhdistämään sekä yksilö- että yhteisöanalyysi. Kirjoittajien mielestä tutkimusnäkökulmien yksipuolisuuden syynä ovat niin teoreettisten taustojen ja käsitteiden ymmärtämisen vaikeudet kuin käytössä olevien metodien puutekin. He ilmoittavat pohtineensa jo melkein kymmenen vuoden ajan hankkeissaan, miten näitä eri näkökulmia voidaan yhdistää samaan asetelmaan. Tämä herätti pienryhmässämme jonkin verran hämmästystä.

Kirjoittajat esittelevät artikkelissaan sosiaalisen verkostoanalyysin periaatteet. Heidän kokemustensa pohjalta se on osoittautunut sopivaksi menetelmäksi tarkastella asiantuntijuutta. Menetelmä ei ole toistaiseksi muodostanut laajempaa tutkimuskenttää työorganisaatioiden tai kommunikaation tutkimisen aloilla Suomessa. Menetelmää voidaan soveltaa kolmella tavalla: 1) kokonaisverkoston koheesioon perustuvaan tarkasteluun, 2) kokonaisverkoston samankaltaisiin rakenteisiin perustuvaan tarkasteluun ja 3) henkilökohtaisten verkostojen tutkimukseen. Artikkelissa kuvataan eri soveltamistavat päällisin puolin. Lähdeluettelon avulla pääsee kiinni tarvittaessa syventävään tietoon.

Verkostoanalyysin tuloksien esittely jäi artikkelissa hieman laihaksi. Vaikuttaa siltä, että laajamittaista kenttätyötä ei ole vielä ehditty Suomessa tehdä. Tällä on suora vaikutus myös artikkelin lopussa esitettävään pohdintaan. Kirjoittajat toteavat itsekin, että toiminnan ja rakenteen välisen yhteyden tarkastelu verkostotutkimuksen kannalta ei ole uusi asia. Vaikuttaa siltä, että tutkimusta tehtäessä pitäisi pyrkiä yksilö- ja yhteisöanalyysien uudenlaiseen yhdistämiseen uusien tutkimuslöydösten aikaansaamiseksi.

1 kommentti:

Päivi Aarreniemi-Jokipelto kirjoitti...

Olitte käyneet kattavasti kirjallisuutta läpi. Ehdottomasti parasta oli se, että olitte pienryhmänä keskustelleet kirjojen ja artikkeleiden esittelemistä ajatuksista ja malleista. Olitte hienosti tehneet löytöjä, mutta myös löytäneet kohtia, joista ette ole samaa mieltä kirjoittajien kanssa.

Olitte lisäksi löytäneet esimerkiksi Helakorven ja Maija Hirvosen & Anu Raudasojan artikkeleista samankaltaisia ajatuksia. Olitte lisäksi löytäneet malleja, joita piditte hyödyllisinä ja soveltamiskelpoisina. Kerrotte lisäksi, että pienryhmänne aikoo perehtyä tarkemmin Päivi Tynjälän, Merja Ikonen-Varilan, Liisa Myyryn ja Tuija Hytösen esittämään teoriaan.

Hienoa!