tiistai 5. elokuuta 2008

Ensimmäiset oppimistehtävät palautettu

Kasvatustieteen perusopintoihin kuuluvien oppimistehtävien osalta palautin tänään ensimmäiset tehtävät. Olin seurannut joukkotiedotusvälineitä 23.5.2008-1.6.2008, ja kokosin yhteen otsikot, jotka liittyivät ammatilliseen koulutukseen ja aikuiskoulutukseen. Tarkemman pohdiskelun kohteeksi valitsin nuorten opinto-ohjauksen kehittämistarpeet. Toinen tehtäväni sisälsi arvion väitöskirjatutkimuksesta, joka käsittelee työssäoppimista tarkasteltuna ammatillisen aikuiskoulutuksen ja työelämän näkökulmasta. Kolmanneksi syvennyin yleisellä tasolla kasvatustieteelliseen tutkimukseen ja alan toimijoihin. Käytin apuna internetiä ja kesälomalla lukemiani alan teoksia, mm. Rinteen, Kivirauman ja Lehtisen kirjoittamaa kirjaa Johdatus kasvatustieteisiin (2005). Saapa nähdä, millaista palautetta saan opettajilta...

2 kommenttia:

Päivi Aarreniemi-Jokipelto kirjoitti...

Aloitan tänään töitä kesäloman jälkeen. Sinä näytät todella ahkeroineen kevään ja kesän aikana. Hienoa, että olet saanut noin hienosti kasvatustieteen tehtäviä palautettua.

Löytyikö joukkotiedostusvälineistä seuraamanasi aikana mitään yllättävää ammatilliseen koulutukseen liittyvää? Oliko mitään aihetta, mikä olisi jäänyt mietityttämään?

Tsemppiä opintoihin!

Herman kirjoitti...

Seurantajaksolla oli erittäin kuuma peruna yliopisto-opetuksen puolella synnytyksen alla oleva innovaatioyliopisto, jonka nimeksi vahvistettiin Aalto-korkeakoulu. Toisaalta seurantajaksoni ajoittui koulujen kevätjuhlien aikaan, jolloin myös ammatillisista oppilaitoksista valmistui runsaasti nuoria uusiin ammatteihin. Muutamassa lehtijutussa käsiteltiin ammatin valinnan ohjaukseen ja elämänsuunnitteluun liittyviä asioita nuorten näkökulmasta. Kirjoittelu pani pohtimaan, minkälaisia vaatimuksia uudentyyppinen uraideologia asettaa opinto-ohjauksen kehittämiselle.

Työn rakentumisen ja organisoinnin muutoksien myötä on tullut paineita määritellä uudelleen, mitä yksilön uralla oikein tarkoitetaan. Yhä enemmän urat ovat pirstaloituneita ja urasuunnittelun tuen tarve on lisääntynyt erityisesti elämän erilaisissa siirtymävaiheissa nuoruusiästä alkaen. Perinteiset ohjauskäytännöt perustuvat usein hierarkkisen urakehityksen ja organisaatioiden merkitystä korostavaan viitekehykseen, kun taas yhä enemmän yksilöiden urakehityksissä korostuu sattumanvaraisuus. Haasteita siis riittää…